Staat je Vespa op punt als je er voor meerdere dagen op uit trekt?

Wie voor meerdere dagen een trip onderneemt (en dus van plan is om vele kilometers te malen), vergewist zich er best van dat er vooraf een en ander moet worden gecontroleerd. Wat je ook op technisch vlak best meeneemt om de meest voorkomende pannes te lijf te gaan, moet ook worden overwogen. We schakelden een van de clubleden in die meer dan voldoende kennis en vaardigheden op technisch vlak heeft  om deze belangrijke vragen te beantwoorden..

Hieronder vinden we twee goedoverwogen technische fiches van de hand van onze mechanicien Papa Vespa: één voor een GTS-model en één voor een PX-uitvoering.

 

Technische fiche Vespa GTS voor reizen van meerdere dagen

Vooraf (eventueel) te vervangen:

  • Mocht de H4 koplamp al vele uren hebben dienst gedaan, kan die best worden vervangen

Vooraf te controleren:

  • Olie van de motor nazien
  • Olie versnellingsbak nazien
  • Remmen nazien
  • Koelvloeistof controleren
  • Staat van de banden nazien en bandendruk op punt stellen. De bandendruk vooraan liefst 1.8 bar en achteraan 2.0. Indien er veel bagage achteraan wordt gestapeld of als een passagier achterop zit, wordt best 2.2 bar achteraan voorzien
  • Startbatterij nazien
  • Overweeg of een (groot) onderhoud nodig is, afgaande op je kilometerstand

Mee te nemen:

  • Herstelkit voor banden voorzien
  • Lamp H4 en gewone voor achterlicht en pinkers, dergelijke sets zijn te verkrijgen voor een klein prijsje bij Action Shop
  • Reservebougie voorzien NGK CR8EKB voor alle GTS-en
  • Reserve zekeringen meenemen
  • Reserve contactsleutels niet vergeten

Handig om op uw Vespa te hebben:

  • Een laadpunt voor telefoon of andere multimedia apparatuur  

 

 

Technische fiche Vespa PX voor reizen van meerdere dagen

Vooraf (eventueel) te vervangen:

  • Koppelingskabel
  • Gaskabel
  • Versnellingsbak olie verversen indien dit niet kortelings gebeurde
  • De klassieke ‘oude banden’ die niet tubeless zijn worden om veiligheidsredenen best vervangen door tubeless banden. Immers, bij een lek lopen tubeless banden traag leeg. Niet-tubeless banden gaan meteen tegen de velg en moet de bestuurder alles uit de kast halen om zijn Vespa recht te houden. Gezien dat alles secondenwerk is, maakt dit nog gevaarlijker. Eer je door hebt wat er gebeurt, lig je al op het asfalt…

Vooraf te controleren:

  • Staat van de banden en bandendruk nazien. Indien deze voor driekwart versleten zijn, worden ze best vervangen. De bandendruk vooraan liefst 1.3 bar en achteraan 1.8. Indien er veel bagage achteraan wordt gestapeld of als een passagier achterop zit, wordt best 2.5 bar achteraan voorzien. Indien men met tubeless banden-velgen rijdt, wijst de ervaring uit dat 1.8 voor en 2.0 tot 2.2 achter een betere baanvastheid geeft.
  • Reserveband voorzien en druk ervan controleren
  • Remvoering  checken en eventueel  rem vervangen

Mee te nemen:

  • Reservewiel
  • Herstelkit tubeless banden 
  • Reservekabels voor  koppeling, remmen, gas, versnellingen (2stuks)
  • Koplamp 12v 35w of H4 indien deze is gemonteerd
  • Bougies van diverse types meenemen
  • Voor de PX200 is een NGK B7ES (ES staat voor lange draad, 19 mm, de S staat voor standaard uitvoering ) aangewezen en een NGK B9ES  zeker als het om grote afstanden gaat. De theorie ‘hoe kouder de bougie hoe beter’ voor (zeer) lange afstanden is aangewezen
  • Voor een 125 en 150 cc gebruiken we het type NGK B7HS en NGK B9HS ( de H staat voor korte draad, 12.5 mm )
  • Als uw motor een kit bevat, kijk je beter wat er voor dit type voorgeschreven is
  • Genoeg 2-takt olie: met 1 liter voor 1000  km zou je moeten genoeg hebben
  • Reserve jerrycan benzine is zeker noodzakelijk omdat de inhoud van een tank bij PX-modellen (max 7 liter)  niet te groot is
  • Een bus SAE30 voor de versnellingsbak en een passende schroevendraaier of sleutel die de vulstop kan openen. (Bij grote afstand is de motorblok zeer heet en kan men de schroef of de moer soms moeilijk loskrijgen)
  • Reserve contactsleutels niet vergeten 

Handig om op uw Vespa te hebben:

  • Een laadpunt voor telefoon of andere multimedia apparatuur. Hiervoor moet wel een batterij geïnstalleerd zijn en uw elektriciteit moet 12v leveren