VCO met 31 leden en een Cyprioot naar Noord-Ierland

maandag, 11 juni, 2018

vlnr: Kyriakos Tsiftes, Annick Bauwens, Manu Mommerency, Rocco Antonacci, Kurt Meesschaert, Kris Vanhoucke, Marc Dedulle

Naar jaarlijkse gewoonte trekt Vespa Club Oostende met een uitgebreide delegatie naar de Vespa World Days, die dit jaar doorgaan in de Noord-Ierse hoofdstad Belfast. Niet minder dan 31 Oostendse vespisti trekken deze week het kanaal over om er deel te nemen aan het grootste Vespatreffen van Europa. Onder hen zeven leden die het hele traject per Vespa afleggen. Op maandag 11 juni vertrokken ze, in het gezelschap van hun Cypriotische collega Kyriakos Tsiftes, in Oostende voor een rit van maar liefst 1.250 km naar het Ierse stukje Verenigd Koninkrijk.

'De Vespa World Days zijn een hoogmis voor de Vespaliefhebber' vertelt VCO-voorzitter Many Mommerency. 'Vier dagen lang komen enkele duizenden scooteristen uit heel Europa, maar ook van ver daarbuiten, samen om te rijden en te verbroederen. Ook wij van VCO zijn elk jaar van de partij en, ik kan je verzekeren, dat ze ons daar kennen. Vooral op het traditionele galadiner durven we al eens een nummer van Lucy Loes inzetten om wat typische Oostendse sfeer te scheppen, en dat gaat meestal niet onopgemerkt voorbij.' lacht de voorzitter.

'Hoewel de meesten niet per Vespa naar Belfast afreizen, er wordt immers door een van onze leden, en in samenwerking met Vespa Club Antwerpen, elk jaar een vrachtwagentransport ingelegd, zijn er toch bij iedere nieuwe editie meer leden die niet bang zijn om de vele honderden, en vaak meer dan duizend, kilometers met hun scooter af te leggen. Zeker dit jaar nu Kyriakos, die op 23 mei in Cyprus vertrok, ons vergezelt.' De Cyprioot is niet aan zijn proefstuk toe, zo blijkt. Vorig jaar doorkruiste hij reeds een groot stuk van Europa met een solorit die hij zijn "Vespassion Tour" doopte. Dit jaar doet hij het nog eens dunnetjes over met een rit van om en bij de 25.000 kilometer door Griekenland, Albanië, Montenegro, Bosnië-Herzegovina, Kroatië, Slovenië, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, België, Groot Brittannië, Frankrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Italië, Bulgarije, Roemenië en Servië. Rond 30 augustus hoopt hij terug in zijn thuisstad Nicosia te arriveren.

'Kyriakos is inderdaad een notoir kilometervreter en een vespist in hart en nieren.' aldus Mommerency, die zijn vriend in april op Cyprus bezocht om daar namens Vespa Club Oostende deel te nemen aan de Cyprus International Vespa Days. 'Toen ik hoorde dat hij via België naar Belfast doorreisde hebben we dus niet getwijfeld en onmiddellijk de nodige afspraken vastgelegd. Die internationale contacten maken de Vespawereld één grote familie. Dat merk je op de World Days maar ook aan de manier waarop een vespist op doortocht opgevangen wordt. Net zoals wij Kyriakos vorig jaar rondgeleid hebben door Oostende en bij uitbreiding de hele provincie, zo worden wij ook ontvangen door andere clubs als we ergens onderweg zijn. Verschillende van onze leden zijn zelfs lid van een buitenlandse club, omdat ze vaak in een bepaalde streek vertoeven en ook daar, via de Vespa die zovele deuren opent, de nodige contacten en vriendschappen uitgebouwd hebben.' vertelt een glunderende Mommerency. 'Die vriendschap, dat is toch fantastisch. In tegenstelling tot bij andere sporten waar vaak een, al dan niet gezonde, rivaliteit heerst wordt de Vespawereld gedomineerd door broederschap en verbondenheid. En dat is wat ons zo aantrekt aan die Vespa World Days. Daarom trekken zo'n grote groep Vesparijders deze week naar Belfast. Om samen te rijden met onze internationale vrienden, onze uitgebreide familie.'