Vespa Club Oostende op zoek naar de geschiedenis van haar vereniging

dinsdag, 14 november, 2017

De Oostendse Vespaclub bestaat in haar huidige vorm sinds 2011. Toch was er reeds in de jaren '50 van de vorige eeuw een Vespaclub actief in Oostende.

Na heel wat speurwerk kwam het huidige bestuur terecht bij Gustaaf Beelen, een van de eerste voorzitters van de kustclub.

Hoewel Gustaaf reeds een schat van informatie over de vereniging doorgaf zijn er toch nog wat gaten in het verhaal die het hedendaagse bestuur graag opgevuld zou zien.

Daarom doet ze een oproep aan de Oostendenaars en West-Vlaamse Vespafanaten om in hun archieven te duiken om te zien of zij niet wat meer licht kunnen laten schijnen over het wel en wee van Vespa Club Oostende in de tweede helft van de 20ste eeuw.

'Voor een vereniging die als een van haar doelstellingen heeft het historische Vespapatrimonium te beschermen is het frustrerend dat we zo weinig weten over de geschiedenis van onze eigen club.' aldus huidig voorzitter Manu Mommerency. 'Daarom doen we een oproep aan iedereen die meer informatie heeft, hoe anekdotisch of klein ook, om ons te contacteren. Met al die puzzelstukjes kunnen we dan aan de slag om de definitieve geschiedenis van onze club te schrijven.'

Om dat doel te bereiken bleef de vereniging niet bij de pakken zitten. Ze deed al een oproep via diverse facebookgroepen en ook de Oostende culturele verenigingen werden aangeschreven. Op die manier hopen ze het verleden van de op een na grootste Vespaclub van het land te kunnen reconstrueren en als dusdanig ook het immateriële patrimonium van de club te kunnen vrijwaren voor toekomstige generaties. Lezers die meer weten over het verleden van de club kunnen met hun verhaal terecht op info@vespacluboostende.be