Vespaclub zet volop in op veiligheid

dinsdag, 18 april, 2017

Op zaterdag 29 april organiseert Vespa Club Oostende (VCO) voor de tweede maal een opleiding voor haar wegkapiteins. De club trok hiervoor een lesgever aan van Motorbegeleiding.com, dat onder meer instaat voor de begeleiding van wielerwedstrijden. Bovendien, en dat is een primeur in het Vespawereldje, sluit de club een bijkomende verzekering af die voor de wegkapiteins onder andere juridische bijstand voorziet. Naast deze opleiding organiseert de Vespaclub aan zee naar jaarlijkse gewoonte aan het begin van het seizoen ook een rijvaardigheidscursus voor alle leden in samenwerking met Ostend Motor Sport (OMS).

Veiligheid eerste prioriteit

'Veiligheid is voor ons de eerste prioriteit.' zegt VCO-voorzitter Manu Mommerency. 'Ook al heeft een Vespa minder vermogen dan pakweg een Harley Davidson of BMW-motor, motorrijden, en zeker in groep, blijft altijd een risicovolle bezigheid. Daarom investeert onze club al enkele jaren in de opleiding en uitrusting van onze wegkapiteins. Deze ervaren Vesparijders, te herkennen aan de fluovestjes met achterop het woord "wegkapitein" en het handstopbord C3, zijn gemachtigd het verkeer stil te leggen en begeleiden onze club op alle ritten. Zij zijn de eersten op een kruispunt en zijn de laatste die het verlaten opdat de overige leden op een ontspannen maar vooral veilige manier zouden kunnen genieten van hun hobby. Enkele jaren geleden waren wij bij de eerste Vespaclubs die hun wegkapiteins voorzagen van radiocommunicatie, nu zijn we bij mijn weten de eersten die ook een bijkomende verzekering voor hen afsluiten, dankzij de hulp van de vrienden van OMS.' aldus de voorzitter.

Wegkapitein Filip Boucquez

Veiligste van West-Vlaanderen

Dat twee leden van VCO vorig jaar door de provincie West-Vlaanderen gekroond werden tot beste motorrijders van de provincie is volgens Mommerency ook geen toeval. 'Jaarlijks organiseren we aan het begin van het seizoen een rijvaardigheidscursus om de minder ervaren leden wat nuttige technieken bij te brengen. De leden die al wat meer kilometers op de teller hebben vinden het dan weer handig om na de winterstop samen hun kennis op te frissen.'

Cowboys niet welkom

Wie wil rijden als een cowboy is bij VCO duidelijk aan het verkeerde adres. 'Wie zich niet aan de regels houdt wordt daar bij de eerste stop op aangesproken en duidelijk gemaakt dat haantjesgedrag echt niet door de beugel kan. Op onze website staan de afspraken duidelijk vermeld, wie zich daar niet aan kan houden gaat er onverbiddelijk uit. De leden weten dat en stellen dat op prijs. We hebben een stevige reputatie tot ver in het buitenland, zo begeleiden we elke jaar de bevriende Engelse scooterclub "The Foresters" op hun doortocht van Duinkerke naar Brugge. Dat laten we ons niet afpakken door iemand die op zondag de macho wil gaan uithangen.' klinkt het beslist.

Ook buiten de grenzen

Ook in het buitenland zijn de VCO'ers perfect op de hoogte van wat toegelaten is en wat niet. ‘Op het ledengedeelte van onze website hebben we niet minder dan zevenentwintig landenfiches staan met daarop de belangrijkste reglementering voor motorrijders, samen met de contactgegevens van de nationale Vespafederaties en de Belgische diplomatieke posten zodat onze leden ten alle tijde weten waar ze aan toe zijn.' besluit Mommerency.

Wie meer wil weten over de huisregels en de wegkapiteins van Vespa Club Oostende kan terecht op www.vespacluboostende.be/onderweg