Winterweetjes als de Vespa op stal wordt gezet…

De ene Vestpist zweert bij stevige winterkou, de ander haalt zijn neus ervoor op. Iedereen heeft wel gelijk. Maar wie opteert om de Vespa tijdens de winter op stal te houden, houd best rekening met enkele suggesties van onze huistechnieker, Papa Vespa…

Hoe je het nu bekijkt, de winter is een ideaal moment om de Vespa eens grondiger tegen het licht te houden en van een onderhoud te voorzien, klaar voor een nieuw seizoen van rijplezier.

De GTS-modellen

Voor de GTS’en is de tijd rijp om de batterij eens na te zien en met een druppellader op te laden. Dit toestel zal tijdens de volledige rustperiode de batterij van een constante kleine lading voorzien en afslaan wanneer de batterij voldoende is geladen. Zo voorkom je dat de batterij een ernstige dip krijgt door lang stil te staan.  

De banden nazien, als de groeven op de banden fel verdwenen zijn, is het een ideaal moment om de banden te vervangen. Zo voorkom je bovendien dat je vlug een platte band krijgt. Of zelfs erger, dat je bij regenweer een uitschuiver maakt.

Als je een lange tijd met dezelfde halogeenkoplamp hebt gereden, is het aan te raden om deze te vervangen zodat je onderweg niet in het donker komt te staan. Een H4-lamp is een verwaarloosbare kost.

De remmen controleren op de dikte van de blokjes, wordt wel eens over het hoofd gezien. Vroegtijdig vervangen van de remblokjes voorkomt dat je plots met versleten blokjes op  de remschijf moet remmen. Dan heb je grotere kosten…

Zit je dicht aan het kilometeraantal om je olie en je filter te vervangen, is dit een gepast moment, misschien ook de variogewichtjes en aandrijfriem even onder de aandacht brengen, kan geen kwaad. Maar dit is enkel voor de technisch geschoolde mensen of voor een erkende Vespadealer.

Het oliepeil van de versnellingskast kan best ook eens van dichterbij worden bekeken. Deze vind je terug achteraan links op de versnellingskast. Het gaat om een langwerpig rechtstaande stokje dat je kan uitdraaien.

Het niveau van de koelvloeistof en remvloeistof wordt best ook eens gecontroleerd. Als de remvloeistof er te lang in zit, zal deze ook eens moeten worden vervangen. Te oude remvloeistof zal mogelijk teveel condenswater bevatten en niet zo samendrukbaar meer zijn als voorheen. Daarom dat alle merken dit ook aanraden na enkele jaren van gebruik.  

De PX en varianten

Voor de PX en varianten kunnen we eveneens de batterij, als deze gemonteerd is, aan de druppellader aansluiten. Het bijvullen van batterijwater is ook een must, in geval de batterij voorzien is van vulbare cellen.

De olie van een PX en dergelijke Vespa tweetaktmotoren is enkel in de versnellingsbak vervangbaar. Een tweetaktmotor heeft geen motorolie zoals een 4 takt (GTS). De smeerolie voor de motor wordt bij de benzine toegevoegd. ( 2 taktolie ) Vervang de versnellingsbakolie na een jaar gereden te hebben. Voor de kost moet je het niet laten. Een simpele SAE 30 minerale olie volstaat voor alle types die niet zijn aangepast in vermogen. SAE30 is een olietype dat in grasmaaiers wordt gebruikt.

Wat de banden betreft, gelden dezelfde spelregels als bij de GTS…  Vervang indien de slijtage te groot is, ideaal nu je er de tijd voor hebt.

Als je tijdens het afgelopen jaar veel hebt gereden, is het misschien aangeraden om de koppelingskabel te vervangen. Voor zo’n drie euro heb je op de beurs als zo’n kabel en je bent weer gerust voor een jaartje rijplezier.

Net zoals bij de GTS kan je de koplamp van je Vespa door een nieuwe vervangen.

Heb je een PX met hydraulische voorrem en de olie zit er ook reeds enkele jaren in dan wordt deze best vervangen.

Een kleine tip: voor de mensen die dit kunnen: kijk ook eens je benzineleiding na of deze niet te hard geworden is. Voor zo’n tien euro kan je in een winkel van autobenodigdheden een nieuwe leiding kopen.

Nog de bougie vervangen en je bent terug klaar voor het nieuwe seizoen.

Gouden tip voor alle modellen

Het is een ideale gelegenheid om eens bij alle modellen alle bouten en moeren te proberen wat aan te draaien. Vergeet niet… aandraaien tot een halve toer voor ze afbreekt. (Een gezegde dat ik uit mijn opleiding als mecanicien tijdens mijn legerjaren heb onthouden…)

Kan je dit alles niet zelf doen, ben je genoodzaakt om dit door een erkende Vespa dealer te laten uitvoeren? Op de jaarlijkse knutselnamiddag die door de club gegeven wordt, kan je eveneens veel kennis opdoen. Iedereen welkom!