Bestuurslid in twee Vespaclubs... op 2.000 km van elkaar

zondag, 17 november, 2019

Fernando Brás, Ana de Castro, Fábio Silva, Johan Deprez, Rui Crispim, Ruben Crispim, Fernando Pinho, Edgar Cândido, Carlos Carneiro, José Ferreira

OOSTENDE/TORRES VEDRAS 17/11/2019

Een bestuurslid van Vespa Club Oostende (VCO) werd vrijdag aangesteld als bestuurslid van Vespa Clube Torres Vedras (VCTV). De afstand tussen beide clubs bedraagt zo'n tweeduizend kilometer. Johan Deprez, die sinds deze zomer zijn bestuurstaken via het internet uitvoert vanuit zijn nieuwe woonplaats in het Portugese Nadrupe, was voor hij emigreerde al een drietal jaar actief bij VCTV. De aanstelling van hun communicatieverantwoordelijke in het bestuur van een officiële Portugese club is ook voor VCO een pluspunt, zegt voorzitter Manu Mommerency.

'Met de European Vespa Days, die in juli volgend jaar plaatsvinden in Guimarães, in het vooruitzicht is het uiteraard handig vooraf al iemand ter plaatse te hebben, die de taal al een beetje onder de knie heeft. Maar het gaat verder dan dat. De Vespawereld is in de eerste plaats een internationaal gebeuren. Vespa Club Oostende heeft leden in zowat alle buurlanden en we nemen ook elk jaar deel aan diverse buitenlandse treffens en evenementen. Als je dan iemand in je bestuur hebt met persoonlijke contacten in landen die iets verder van ons vandaan liggen maar ook populaire vakantiebestemmingen zijn, die bovendien terecht trots zijn op een bloeiende scooterscene, dan kan je daar als club uiteraard alleen maar je voordeel bij doen.' aldus Mommerency.

De exacte taken van Johan Deprez in het bestuur van zijn nieuwe club zijn nog niet afgebakend, zegt hij zelf. 'Ik ben pas vrijdagavond verkozen, op voordracht van het vorige bestuur na een kort gesprek. Ik denk dat het zowel voor mij als voor de andere bestuursleden nog wat aftasten wordt. In de eerste plaats verwacht ik vooral een leercurve wat betreft de Portugese aanpak, in Oostende was ik gewoon in een (klein)stedelijke context te opereren, in een eerder dichtbevolkt gebied, Portugal is meer landelijk en veel uitgestrekter maar heeft ongeveer evenveel inwoners als het veel kleinere België, wat toch een ander soort organisatie vergt.' legt het kersverse bestuurslid uit.

Beide clubs kunnen in juli alvast verbroederen. Na de European Vespa Days in het noorden van Portugal, waar zowel VCTV als VCO aan deelnemen, reist een groep VCO-leden verder naar de Zilverkust waar ze in Santa Cruz verzamelen blazen om enkele dagen per Vespa het nieuwe thuisland van hun "João" verder te ontdekken.

Foto © Fábio Silva / VCTV
Foto vlnr: Fernando Brás (voorzitter VCTV en ondervoorzitter van Vespa Clube Portugal), Johan Deprez