65 jaar Vespa Club Oostende

De geschiedenis van Vespa Club Oostende

De geschiedenis van VCO

Bij de aanvang van 2018 kon het huidig bestuur van Vespa Club Oostende de hand leggen op de historie van VCO, dit na jaren lang stil onderzoek dat niets opleverde.

Het was geen evidentie, want de getuigen van de jaren ’50 en ’60 bleken er helaas niet meer te zijn. Dat dachten we althans tot relatief onverwacht en bij groot toeval iemand van het bestuur Gustaaf Beelen kon tippen als referentiepunt.

Na wat zoeken brachten enkele bestuursleden hem een bezoek. Hij bleek een flinke tachtiger te zijn, goed helder van geest, die zelf enkele jaren voorzitter van VCO was geweest. Hij kon zijn periode aanduiden, maar bleef de namen van voorganger en opvolgers verschuldigd. Zijn schoonzus Maria Vercouter, breidde als ex-VCO-lid een mooi vervolg aan de periode van de VCO- jaren ’50 en ’60 maar bracht geen verder inzicht.

Gedreven door deze aanknopingspunten werd de weg naar Raymond Duynslaegher gewezen. Hij was geen voorzitter noch bestuurslid, maar beroepshalve verbonden met VCO in de jaren ‘ 60 en ’70. Hij was de toenmalige meestergast bij de firma Kessels, de Vespa-verdeler uit de streek. Raymond wees Philippe Ollivier aan als voorzitter in de periode ’70 en ’80. Aansluitend was William Rondelez voorzitter tot 2011 waar Manu Mommerency het vaandel overnam binnen een breed bestuursteam en met een vzw als bestuursvorm.

We konden maar niet ontdekken wie de voorganger van Gustaaf Beelen was. Ook weer door twee toevallige en onafhankelijke bronnen vonden we dat Adrien Cortvriendt zijn voorganger was. Zijn periode startte in het voorjaar van 1956. Hij was de eerste voorzitter van VCO.

Wie wat geschiedenis over de impact van de Vespa kent, begrijpt meteen dat de moeilijkste jaren van elke club zijn geweest toen de Vespa als vervoermiddel had afgedaan ten voordeel van Koning Auto. Eerst schoorvoetend de NSU als ‘overdekte’ Vespa tot meer volwaardige auto’s. De lokroep van het comfort kende toen geen grenzen. Niemand koesterde nostalgische gevoelens tot de jaren ’80 en later. Toen bleek de Vespa opnieuw de wereld te veroveren. Dat er een stille periode is geweest in die jaren is duidelijk, maar dat geldt niet enkel voor Vespa Club Oostende.

Waar onze club eind jaren ’90 , beginjaren 2000 letterlijk nog een handvol leden had, stoomde het ledenaantal tot grote hoogte vanaf 2012 tot jaarlijks een kleine 200 leden.

Later in 2019 – 2020 konden we Joanna Ameloot spreken, weduwe Charles Kessels de toenmalige hoofdverdeler van Vespa in Oostende. Ook deze kranige dame kon alles wat we eerder konden reconstrueren ivm VCO bevestigen.

Hieronder vindt u een visuele voorstelling van de clubgeschiedenis van VCO, een dia voor de Power Pointvoorstelling van de Nieuwjaarsreceptie van 2018.

geschiedenis-van-vco-voor-de-website-2-0 2