Beste Vespisti,

We mogen weer stilaan durven te dromen om in groep weer de weg op te mogen.
Vandaar onze oproep aan onze leden wil je ons helpen en je als wegkapitein beschikbaar stellen? Deze zijn noodzakelijk om onze ritten in groep veilig en vlot te laten verlopen. Was je vroeger reeds wegkapitein bij ons en wens je dit in de toekomst verder te doen, of ben je nieuw of was je in het verleden geen wegkapitein en wens je dit vanaf nu wel te doen, gelieve in te schrijven via volgende link :
Wat bieden we jullie?
Een aansluiting bij de VMBB, waarbij het lidgeld (30€) hiervoor wordt betaald door VCO. Eveneens hebben we een speciale verzekering afgesloten om onze wegkapiteins ten aller tijde te kunnen beschermen. Eveneens wordt in samenwerking met Motorsport Vlaanderen deelgenomen aan een cursus wegkapiteins, bestaande uit twee dagen opleiding. Eén dag theorie en één dag praktijk. De deelnamekosten hiervoor, ter waarde van 175€ worden gedragen door Motorsport Vlaanderen en door VCO.

Voor onze nieuwe leden geven we graag nog wat info betreffende het rijden in groep :

Rijden in groep

De reglementering spreekt al vanaf twee motorrijders over een groep. Dan hoeft men niet meer achter elkaar te rijden, maar mag men in twee evenwijdige rijen rijden, bij voorkeur geschrankt. Als de weg niet in rijstroken is opgedeeld, mag men nooit meer dan de helft van de baan innemen. Indien het onmogelijk is voor tegenliggers om te passeren, moet men opnieuw in één rij achter elkaar rijden.

image 3

Een groep van 15 tot 50 motorrijders mag begeleid worden door minstens twee wegkapiteins. Groepen van 51 leden of meer daarentegen MOETEN begeleid worden door minstens twee wegkapiteins. Er moeten genoeg wegkapiteins voorzien worden naargelang het aantal deelnemers.
Een wegkapiteins moet minstens 25 jaar zijn en retroreflecterende kledij dragen waarop in zwarte letters op de rug “wegkapitein” gedrukt staat. Behalve wanneer er verkeerslichten zijn, kunnen zij het verkeer op kruispunten stilleggen met behulp van een C3-bord om de groep te laten voorbijgaan. De wegkapiteins dienen op elk moment de snelheidslimieten en de andere verkeersregels te respecteren.

Zie ook :

onderweg