portugal-flag-button-square-xs

“De informatie op deze pagina’s is louter informatief. Vespa Club Oostende vzw heeft getracht de informatie van verschillende kanalen te bundelen maar kan niet verantwoordelijk gehouden worden als deze informatie achterhaald of foutief blijkt te zijn. Wat betreft alcoholgebruik raden wij uitdrukkelijk aan geen alcohol te drinken als je je nog in het verkeer moet begeven!”

EU-lidstaat: Ja
Gegevensuitwisseling met België: Ja
Noodnummer Belgische ambassade:
Alcohollimiet: 0.50‰
Alcohollimiet beginnende bestuurders: 0.20‰
Reservebril verplicht: Ja
Verbandtrommel verplicht: Nee
Veiligheidshesje verplicht bij pech: Ja
GPS-flitspaalwaarschuwing toegestaan: Ja
Dash- of actioncam toegestaan: Nee
Tussen file rijden toegestaan: Nee
Autowegen tolvrij: Nee
Rijden met een aanhangwagen toegestaan: Ja
Bijzonderheden:
  • Boete gebruik actioncam tot € 1.500
  • Maximumsnelheid met aanhangwagen: Snelweg 80km/u, buiten de bebouwde kom 70 km/u, binnen de bebouwde kom 50km/u
  • Borden "Velocidade Controlada" kondigen een aan een snelheidscamera gekoppeld verkeerslicht aan. Wie sneller rijdt dan de toegelaten snelheid krijgt rood. Hoe sneller je reed, hoe langer je aan het licht staat.
  • Hoewel Portugal een uitgebreid bancontactsysteem heeft (MultiBanco) waarmee je zelfs je buskaart of je pre-paidtelefoon kan herladen is het een complex systeem (bestaande uit meerdere gekoppelde oudere systemen) dat af en toe zijn kuren heeft. Vooral buitenlandse kaarten kunnen al eens voor problemen zorgen wegens een panne in één of ander tussenliggend computersysteem. Zorg er daarom voor dat je altijd een minimum aan cash geld op zak hebt.
  • Leg de nodige discipline aan de dag bij rotondes met meerdere rijstroken. In Portugal is het correcte gebruik van de richtingaanwijzers op een rotonde een essentieel onderdeel van de rijopleiding en de verkeershandhaving.
    • 1) Nader langzaam de rotonde en sorteer voor in het correcte vak.
    • 2) Geef voorrang aan voetgangers en haal geen fietsers in op de rotonde.
    • 3) Kijk links en geef voorrang aan het verkeer op de rotonde.
    • 4) Rij de rotonde op.
    • 5) Bevind je je in het rechtse rijvak, geef dan voorrang aan de voertuigen in het linkerrijvak wanneer zij hun richtingaanwijzer aanzetten.
    • 6) Gebruik je richtingaanwijzer en verlaat de rotonde.
  • Tolwegen: Wie via de grensovergang van Vilar Formoso Portugal binnenrijdt en van de snelweg gebruik wil maken dient zijn nummerplaat bij het buitenrijden van de stad (aan de rechterkant van de weg, naast de snackbar) te registreren en te koppelen aan een geldige kredietkaart omwille van de tolheffing met nummerplaatherkenning. Opgelet: dit registratiepunt is slecht aangeduid, je bent er voorbij voor je het weet! Indien de toestellen voor registratie niet werken of je geen kredietkaart hebt kan je ook een pre-paidkaart kopen in het eerstvolgende tankstation op de snelweg. Voor de meeste andere tolwegen met nummerplaatherkenning kan achteraf betaald worden via www.pagamentodeportagens.pt of in een CTT-postkantoor. De tolwegen met slagboom/ticketsysteem aanvaarden in principe allemaal de meest gangbare kredietkaarten. Het eenvoudigste is echter het gebruik van het Via Verde-systeem dat geldig is op ALLE tolwegen in Portugal, op sommige tolwegen in Spanje en zelfs (steeds vaker) gebruikt kan worden in ondergrondse parkings in de grote Portugese steden. Het Via Verde toestel kan van uit België besteld worden op www.viaverde.pt en het (lage) abonnementsgeld dient enkel betaald te worden voor de maanden waarin u het toestel effectief gebruikt. Het toestel dient in de auto achter de voorruit geplaatst te worden, op de Vespa kan je het gewoon dicht bij de oppervlakte in je jas- of rugzak steken.

rotonde velocidade-controlada

Bancontact in Portugal

multibanco

Hoewel zowat alle automaten zonder problemen maestrokaarten aanvaarden kijk je toch beter uit waar je geld uit de muur haalt.

Doe dat altijd bij een bankkantoor, indien je kaart ingeslikt wordt kunnen die mensen je helpen om je kaart diezelfde dag nog te recupereren.

Een "gewone" bankautomaat draagt ook altijd het MB-logo van Multibanco (de meer geavanceerde versie van onze Bancontact, die in Portugal de standaard is).

Bovendien ben je zeker dat je geen extra kosten hoeft te betalen.

Om die kosten te vermijden maak je beter geen gebruik van de Euronet-automaten die je standaard een extra "servicekost" aanrekenen die soms meer dan €5 per afhaling bedraagt.

Contactpersoon VCO in Portugal: Johan Deprez, Rua da Fonte 26 B, Nadrupe, 2530-190 Lourinhã, GSM +351 918 084 058

Nationale Club:

Vespa Clube de Portugal