Vespa Club Oostende lanceert nieuw webplatform

Geplaatst op 19-05-2020  -  Categorie: Persbericht  -  Auteur: Johan Deprez  -  Bron: VCO

screenshot-vespacluboostende-beDe nieuwe website die de Oostendse Vespaclub vorig weekend lanceerde telde in de eerste 72 uur elke dag meer dan 300 unieke bezoekers die samen niet minder dan 5.564 pagina's raadpleegden. Het nieuwe platform is echter veel meer dan een website, zegt webmaster Edwin Deprez. "De nieuwe site, die gebaseerd is op het Nederlandse e-captainplatform, omhelst ook een stevige backoffice die ondermeer de inschrijvingen voor evenementen, het ledenbeheer en de boekhouding omvat. Op die manier kunnen de ingelogde leden in enkele klikken zien voor welke activiteiten ze zich reeds inschreven of hun persoonlijke gegevens beheren."

VCO-voorzitter Manu Mommerency noemt de overstap een nieuw hoofdstuk in het beheer van de club. "Voordien hadden we reeds een interactieve website maar er was geen automatische koppeling met LINDA, het programma dat we gebruikten voor het ledenbeheer. Zo moesten we telkens de nieuwe inschrijvingen op de site exporteren naar een excellbestand voor we ze konden importeren in LINDA. Met de introductie van e-captain slaan we die stap over en kunnen onze leden bij een adreswijziging of nieuw telefoonnummer zelf hun gegevens aanpassen, wat voor ons een behoorlijke tijdwinst inhoudt en de kans op fouten verkleint. Door de koppeling aan de boekhouding is het voor onze penningmeester bovendien veel overzichtelijker wie waarvoor betaald heeft. Veel van onze ritten zijn immers gekoppeld aan een cultureel bezoek of omvatten een hapje of een drankje onderweg." aldus Mommerency.

De vorige versie van de VCO-website omvatte meer dan 1.200 pagina's, waarvan een behoorlijk aantal gedateerd of niet langer relevant waren. Toch maakt de webmaster zich sterk dat in de volgende weken en maanden een groot deel van het online archief opnieuw beschikbaar zal worden gemaakt, als dan niet in het afgesloten ledengedeelte. "De 27 Europese infofiches met relevante wetgeving voor motorrijders en de adressen en telefoonnummers van de Belgische diplomatieke posten staan reeds online, de bedoeling is dat daar in de nabije toekomst ook de 30.000 kilometer aan GPS-routes en een groot deel van de oude artikels en reisverhalen bijkomen." aldus Deprez, die benadrukt dat ook de persberichten van en krantenknipsels over VCO terugkomen.